Fysioterapi

Hvad er fysioterapi?

Den dynamiske krop

Autoriseret fysioterapeut Eva Walmann er ejer og leder af den fysioterapeutiske klinik på Specialklinikken Rebild. Fysioterapiens formål er specifikt at fremme evnen til at bevæge hvert led i kroppen uhæmmet, og dermed øge livskvaliteten. Fysioterapi anvendes ved omstændigheder, hvor bevægelse og funktionsevne er truet på grund af tilskadekomst, sygdom eller aldring. Behandling hos fysioterapeut på Specialklinikken Rebild er målrettet specifikt omkring objektiv led bevægelse, hvor vi i videst mulige omfang, og i samarbejde med Kiropraktor Erling Pedersen-Bach, bruger objektive undersøgelser gennem DMX, MRI og CT scanninger, sammen med de subjektive bevæge- og funktionsundersøgelser af led og muskler.

Information, vejledning og træning er en vigtig del af behandlingen hos Fysioterapeut Eva Walmann. Hun kan via sin specifikke viden om kroppens opbygning og funktion rådgive om dens tilstand og bedring i dens funktion. Eva kan give dig konkrete forslag til, hvordan du bedst tackler de symptomer og begrænsninger, du har i din hverdag, og vil kunne kombinere din træning med manuel behandling, hvor led og spændt muskulatur manipuleres.

Hvad bruges fysioterapi til?
Fysioterapi er en vigtig del af behandlingen for en lang række lidelser og sygdomme, herunder:

• Smerter i muskler og led
  • Skader efter idræt
  • Gigt
  • Sygdomme i hjerne og nervesystemet hos børn og voksne
  • Følgevirkninger af hjerte- og lungesygdomme
  • Følgevirkning efter cancer
  • Før og efterbehandling i forbindelse med operationer
  • Forebyggelse: Træning af hele kroppen, holdningskorrektion, arbejdsstilling og vejledning af denne. Instruktion i forflytningsteknikker.

Eksempler på problematikker vi afhjælper/erfaring med.:
  • Knæskader
  • Ryg-, nakke- og skulder problemer
  • Discusskader
  • Tennisalbue/golfalbue
  • Piskesmæld
  • Bækkenbundsproblemer
  • Arbejdsskader
  • Musearm
  • Idrætsskader
  • Hovedpine, forårsaget af muskelspændinger
  • Neurologiske skader/sygdomme
  • Trafikskader
  • Smerter i muskulatur og arvæv efter eks. Brystoperation
  • Lymfødem (væskeophobninger) efter fjernelse af lymfekirtler
  • Lymfødem i arme, ben ryg eller mave
  • Arvæv som giver smerter eller nedsat bevægelighed
  • Hofte,- knæ,- eller skulderaloplastikker (kunstige)

Første undersøgelse:

Hvad sker der første gang du kommer til Fysioterapeut.

Gennemgang af symptombillede, lokalisering af smerter, hvilke begrænsninger giver det, findes der røntgenbilleder eller scanninger vil de blive rek. helst inden første undersøgelse således at de kan indgå i undersøgelsen.

God ide ‘at have med til undersøgelse første gang

• Sygesikring,
  • Relevante papir i forhold til undersøgelsen,
  • Lad gerne være med at tage parfume på.

Behandlingsmetoder/principper

Chokbølgebehandling

Chokbølgebehandling anvendes på Specialklinikken som støttebehandling for ledskader, muskelskader, seneskader, kredsløbsproblemer og mange andre tilstande, som er egnet til denne behandling.

Med denne teknologi kan man overføre en højenergisk akustisk bølge i et enkelt fokusområde, der ligger i en dybde på fra 15 mm til 100 mm fra hudens overflade. Der opstår tillige en residualbølge i dens efterdønninger, som går langt dybere, men som et radierende lav- energifelt. Man kan sammenligne det med de små bølger, der følger en primær bølge, efter man kaster en sten på en vandoverflade.

Lymfepress

Benyttes ofte hvis der er væskeophobninger i enten arme eller ben, dette kaldes Lymfødem.

Lymfødem opstår ved skader på lymfesystemet.
Lymfesystemet begynder som små lymfekar i de yderste lag af kroppens væv, hvor de opsamler overskud af væske i vævet og transporterer den bort. Denne proteinrige væske kaldes lymfe, den er farveløs til forskel fra blodet. På sin vej fra de mindste lymfekar til udtømning i venesystemet passerer lymfen gennem flere hold lymfekirtler, hvor lymfen filtreres og koncentreret. Lymfe flowet stimuleres blandt andet at rytmiske sammentrækninger i lymfekarvæggende og af muskelsammentrækninger.

Lymfepress arbejder i princippet som dine fingre, når du skal tømme en tube for det sidste indhold. Du skubber et par gange på tuben med dine fingre opad mod tubens åbning.

Lymfepress består af en pumpe og en eller to manchetter, der hver indeholder 8 kamre. Med manchetter sat rundt om arm eller ben, fyldes de 8 kamre op til et forudindstillet tryk mod arme eller ben.

Både vener og lymfe har altså en funktion med at fjerne affaldsprodukter. Venerne klarer ikke opgaven alene, eftersom visse stoffer som f.eks. store protein molekyler kun kan optages og transporteres væk af lymfekarrene. Vi ved, at skade på lymfesystemet kan føre til, væske og proteiner bliver mellem cellerne ude i vævet. Hævelsen, der opstår kaldes Lymfødem.
Et lymfødem kan opstå overalt på kroppen, men ses hyppigst i arme og ben.

Overtrykket føles som en blød rullende massage. Virkningen er, at lymfesystemet stimuleres, og væsken presses væk fra arme eller ben, så ødemet blødgøres og generne formindskes.

Benyttes til:

• Hævede ben eller arm
  • Trætte/tunge ben
  • Ødem/hævelse efter operation
  • Gener efter cancerbehandling
  • Åreknuder
  • Gener efter skader af knæ, – ankel, skulder, håndled
  • Skinnebenssår

Mckenzie

Mekanisk Diagnostik og Terapi (MDT) er en international anerkendt tilgang til undersøgelse og behandling af ryg, nakke og ekstremitetssmerter, udviklet af den New Zealandske Fysioterapeut Robin Mckenzie. Tilgangen har været anvendt over hele verden i mere end 30 år.

MDT-terapeuter er trænet til at undersøge og diagnostisere alle dele af det muskuloskeletale system. Det betyder at hvis du har et problem omkring ryggen, led eller muskler, så vil en MDT-undersøgelse være hensigtsmæssig.

En hjørnesten i MDT er filosofien om aktiv patientinvolvering og uddannelse. Denne tilgang anvendes i dag af klinikere over hele verden, og er anerkendt som en metodisk troværdig behandlingstilgang til ryg, nakke, og ekstremitetsproblemer. Tilgangen har igennem 30 år været grundigt undersøgt og udviklet, og i dag er den en af de bedst efterprøvede behandlingstilgange i fysioterapiverdenen både ift. klinisk erfaring og forskning.

Mulligan

Mulligan metoden er opfundet og udviklet af Fysioterapeut Brian Mulligan fra New Zealand. Metoden er en del af manuel terapiens tilgang til undersøgelse og behandling af gener i bevægeapparatet, dvs. kropsregioner som ryg, nakke, skulder, fod mv., og relaterer sig primært til muskuloskeletal og idræsfysioterapi specialer.

• Nakkesmerter (hold i nakken, ondt i nakken
  • Hovedpine og svimmelhed
  • Skuldersmerter
  • Tennisalbue
  • Knæsmerter
  • Forstuvet ankel
  • Hoftesmerter
  • Bækkensmerter
  • Hælsporer
  • Nedsat bevægelighed

Kinisiotape

Kinisiotape blev udviklet af DR Kenzo Kase Japansk kiropraktor for snart 30 år siden.

Tapen virker ved at løfte huden en smule, da den elastiske tape påsættes over det smertefulde område. Dette kaldes også neuro-muskulær respons, som afslapper vævet og skaber en bedre kommunikation mellem muskler og nerver. Tapen giver desuden støtte til det skadede område uden en stor støtteforbinding. Da kroppens smertesensorer sidder mellem 1 og 2 hudlag giver det plads til en bedre blodgennemstrømning til det skadede område. Når tapen anvendes korrekt, kan du slet ikke mærke det. Teorien bag tapen er baseret på kroppens egen naturlige helings-proces. Ideen er at give musklerne maksimal bevægelse og få kroppen til at helbrede sig selv.